Den fynske virksomhed, Amplexa Genetics A/S, der ellers primært laver genetiske analyser, og den nordjyske plejevirksomhed Blæksprutten ApS har siden juni testet rejsende til Færøerne og Island for COVID-19.
I starten af juni modtog Blæksprutten en henvendelse fra Smyril Line, da deres passagerer til Færøerne skulle testes for COVID-19. Herefter gik tingene meget hurtigt, og på få dage blev der etableret aftaler mellem Amplexa, Blæksprutten og Smyril Line, således test af passagerer kunne begynde.
”Vi tester direkte ved færgelejet. Både de kørende og de gående passagerer. Vores dygtige personale er certificerede igennem Amplexa til at teste for COVID-19,” forklarer afdelingsleder i Blæksprutten, Martin Ljatifi.
”Vi har haft en konstruktiv dialog med Arbejdstilsynet, som har været meget behjælpelige med at få processen rigtig i gang fra starten. Alle har arbejdet hårdt for at få dette projekt til at lykkes,” slutter han.
Fra testen tages til der kommer svar, går der under 24 timer. Der er indtil nu udført omkring 8000 tests, hvoraf der er fundet 4 positive COVID-19 svar.
”Vores test er baseret på guldstandarden inden for COVID-19 testning, nemlig såkaldt RT-PCR. Det er den samme type test som anbefales af WHO til tidlig opsporing af SARS-CoV-2, og den er CE IVD godkendt. Testen påviser det genetiske materiale fra SARS-CoV-2 virus og har en specificitet (at det er COVID-19 virus, der er påvist) på mere end 99.5%. Testen kan opdage så lidt som 2 viruspartikler i en enkelt prøve,” udtaler Helle Hjalgrim, CEO og Medical Director hos Amplexa Genetics.
Mobil regional testenhed – tæt på kundens behov
Indtrykket er, at der i Nordjylland er et behov for COVID-19 test, med kort svartid. Derfor arbejdes der på at etablere en mobil testenhed i Hjørring, der lokalt kan tilbyde testning med svar indenfor få timer.
”Vi vil meget gerne kunne tilbyde private virksomheder og enkeltpersoner et hurtigt testsvar, derfor arbejder vi på en lokal løsning i Hjørring. Vi vil kunne køre rundt i landsdelen og teste bredt og give et validt svar indenfor relativt kort tid. Vi kan komme helt ud til din virksomhed, eller i dit hjem, og teste dig i døren. Og så vil du få svaret få timer senere,” siger Martin Ljatifi.
Amplexa bakker op om denne løsning og udtaler, at det først og fremmest kan bruges som eksempel på, hvor hurtigt et privat samarbejde kan etableres. Yderligere er det også et eksempel på den fleksibilitet og tilpasning til kunders behov, der er mulig, når man ikke skal tage hele sundhedsvæsnet i ed, før man foretager sig noget.
“Udfordringen for den enkelte er lige nu, at der kan gå lang tid, før der kommer et svar på en test. Vi ser lange køer og ventetid på at få lavet en COVID-19 test. Det er uholdbart for private virksomheder, offentlige institutioner og andre som er meget afhængige af, at der er garanteret rask personale på arbejde. Vores løsning er ikke gratis, men set i lyset af en meget kort svar tid, samt stor fleksibilitet, så vil det for de fleste være en kæmpe besparelse,” forklarer Helle Hjalgrim.
Etableringen af testenheden i Hjørring afhænger af efterspørgsel på prøverne. ”Der er en del respons fra dem, der ved vi kan levere denne service, men vi vil gerne udbrede kendskabet til muligheden,” fortæller Martin Ljatifi.
Svein í Heiðunum fortæller her lidt om oplevelsen af samarbejdet med Amplexa og Blæksprutten:
”Samarbejdet imellem Blæksprutten og Smyril Line opstod relativt pludseligt, da de Færøske og Islandske myndigheder kom med krav om testning af passagerer, der rejser til Færøerne og Island. Da vi naturligvis ikke har nogen erfaring med lignende opgaver, var udfordringen at finde folk til at løse opgaven.
Igennem bekendte i Hirtshals fik vi informationer om, at Blæksprutten kunne løse opgaven og stille op med personale ved vores afgange om tirsdage og lørdage. Vi tog kontakt, og efter et kort møde i Hirtshals var vi klar med oplæring via Amplexa. Oplæringsfasen gik hurtigt og godt. Vi havde udviklet en app som var brugervenlig, og Blækspruttens ansatte viste sig at være yderst lærenemme.”
Vi har haft udfordringer med, at de Færøske myndigheder i starten havde en tendens til at ændre på krav vedr. testning, og ligeledes har de Islandske myndigheder på det seneste haft flere ændringer. Heldigvis har Blækspruttens ansatte vist sig at være meget fleksible og hurtige til at omstille sig til de nye krav. Samtidig kunne vi med stolthed se, at Arbejdstilsynet var imponerede over de arbejdsprocedurer Smyril Line og Blæksprutten havde implementeret. Der var nogle få hurdler, som blev løst imens vi havde dem på besøg.
Det gode samarbejde og det høje arbejdsniveau hos Blæksprutten har resulteret i, at vi har haft minimalt af forsinkelser og vi hos Smyril Line er yders tilfredse med samtlige af Blækspruttens medarbejdere,” slutter Svein í Heiðunum.